Rörig recension i raseri

För ett par dagar sedan slog jag på TV:n på morgonen, precis i rätt tid för att börja halvtitta på ett avsnitt av Vicke viking som sänds på Barnkanalens Sommarlovsmorgon.

Avsnittet handlade om.... okej det minns jag faktiskt inte riktigt. Men grejen var att precis som titeln berättar handlar denna serie om vikingar = tecknade män som är "tuffa och manliga" = därav mitt slöa intresse. Jag tittade upp på TV:n då och då och vid en tidpunkt hade vikingarna = männen samlats för att diskutera någonting... om ett byte... mellan de två olika samlingarna av vikingar..?

Hur som helst!

Plötsligt kommer en kvinna gåendes in i scenen och stoppar två stora, tuffa, starka män med mörka röster från att ta i med de tecknade hårdhandskarna. Männen stannar upp och den ena börjar tilltala henne med bebisröst(?!) och menar att inte ska väl hon springa omkring i sitt tillstånd (gravid/kvinna, otydligt vilket av de försvagade tillstånden han syftar på). Kvinnan lägger fram ett förslag till byteshandelsdiskussionen men tystas av mannen med mörk bebisröst som säger att "du ska inte bekymra dig serru, vi tar det jag bestämmer att vi tar. Gå in och vila sig nu" och kvinnan går iväg. Dock går det tydligen inge vidare för männen att samtala, så de har dragkamp istället = manligt.

Några minuter senare återvänder kvinnan och ger återigen ett förslag om hur de ska samsas = kvinnligt. "Då behöver ni inte åka på någon expedition" säger hon och Vicke viking (huvudpersonen, tecknat vikingabarn) tycker att det låter som en bra idé. "Skulle du inte vilja vara här och se din bebis när den föds?" frågar han den (förmodade) blivande barnafadern och i bilden visas kvinnan som kärleksfullt smeker sin mage med ett leende på läpparna. "Jag får väl se ungen när vi är tillbaka!" gastar vikingen till svar (utan tillgjord bebisröst denna gång) och kvinnan ser sårad ut.

Nu erkänner jag att jag faktiskt inte såg mer av programmet än så här, men jag tycker inte att det behövs. Förmodligen slutar det med att lilla Vicke viking ryter ifrån till de vuxna vikingamännen och BLIR LYSSNAD PÅ OCH TAGEN PÅ ALLVAR. Jättebra att de visar att barn är värda att synas osv. Men frågan kvarstår. Varför visas det här barnprogrammet? Varför gjordes det ens? Vad är syftet?

Var är kvinnorna?

Nähä ni. Vicke Viking och de kvinnofientliga männen får en slö yxa av fem möjliga.

Morgonstund har gubb i mund