Min son är vacker

Jag såg det här klippet idag som handlar om en familj vars dotter vill vara pojke. De accepterar och klipper av hennes hår och börjar benämna barnet som han/honom istället o.s.v. I väldigt korta drag. Mycket fint allting och deras berättelse har nu naturligtvis blivit känd över hela världen.
 
 
När jag tittade på klippet var det dock en sak jag störde mig på.
 
I början av klippet står det att de fick reda på att de skulle få en dotter. De inredde och planerade "accordingly" (rosa). Sedan skriver de: "She was healthy, beautiful and happy!" medan bilder visas på bebisen. I slutet av filmen visas bilder på samma människa, men som nu alltså är pojke och några år äldre. "He is still healthy" börjar de skriva och jag antar att de nu vill visa att könet inte spelar roll, de ska beskriva sitt barn på samma sätt som förut. Så blir det inte riktigt. En ny bild visas, men det kortklippta barnet beskrivs inte som längre vacker utan som stilig: "handsome".
 
För mig känns det här som en stor sak. En flicka får alltså beskrivas som vacker men inte en pojke - han blir stilig. Varför är det så?
 
Sedan vänds den kritiska blicken inåt och jag kan inte låta bli att oroligt undra: ifall jag skulle få en dotter, vad kommer jag i så fall (omedvetet) göra för skillnad mellan henne och min son?
 
En stund senare satt jag i soffan med min lilla ettåring. Han hade släpat dit kuddar och filtar och bäddat ner oss ordentligt och nu ville han att jag skulle killa honom under fötterna. Medan jag gjorde det iakttog jag honom. Hur lugn han blev, nästan sömnig. Helt stilla låg han och såg sig omkring med allvarliga, granskande och kloka ögon så där som bara ett barn kan göra. När han mötte min blick sprack hans ansikte upp i det största leendet jag sett och mitt hjärta sprängdes nästan av all överväldigande kärlek.
 
Den där ungen alltså. Han är fan det vackraste jag vet.

Kommentera här: